Vrienden van Geert Wilders: Wafa Sultan


Dit artikel verscheen eerder op het vkblog, 11 augustus 2010

Wafa Sultan is een van de drie ‘kroongetuigen’ van Geert Wilders in het proces tegen hem. Net als hij voert zij onafgebroken campagne tegen de Islam en moslims. Ze citeert Geert Wilders vaak, en hij refereert vaak aan haar. Ze wordt ook vaak aangehaald door Pamela Geller, die haar verschillende malen heeft geïnterviewd. Van Sultan verscheen vorig jaar het boek A God Who Hates.

Wafa Sultan is een Syrische-Amerikaanse, die tot een optreden in 2006 op Al-Jazeera’s Opposing Viewpoints een onbekende persoon was. De gespreksleider Faisal Al-Qasim had haar gevraagd voor een discussie met professor Ibrahim Al-Khouly van Al-Azhar met als onderwerp Clash of Civilizations and the Clash of Religions, naar aanleiding van Huntingtons boek The Clash of Civilizations. (1) Al-Qasim was haar op het spoor gekomen door haar bijdragen op de website AnNaqed, waarvan de New York Times berichtte dat het een Islam-hervormingsgezinde website was. In werkelijkheid is AnNaqed een Arabisch-nationalistische weblog van een Syrische christen “in overeenstemming met de christelijke moraal en principes” en staat vol met anti-moslim retoriek.

In de uitzending bevestigt Sultan dat er sprake is van een botsing tussen het westen en de Islam, of zoals ze zelf zegt “een botsing tussen een mentaliteit van de 21e eeuw en een mentaliteit die in de middeleeuwen thuis hoort”, “een botsing tussen beschaving en achterlijkheid, tussen het beschaafde en het primitieve, tussen barbarij en redelijkheid.”

De 45 minuten durende uitzending werd samengevat door het Middle East Media Research Institute (MEMRI) in een vijf minuten durende aaneenschakeling van aanvallen door Sultan op de Islam en moslims. MEMRI is een agentschap dat Arabische teksten vertaalt en alom wordt bekritiseerd vanwege vooringenomenheid, willekeur en vooral verkeerde vertalingen. Er wordt gesuggereerd dat Al-Khouly in de uitzending Sultan beschuldigt van “ketterij”, iets wat nergens in de uitzending terug te vinden is. Hij zegt wel: “Wij moeten ons de vraag stellen, wie heeft het conflict veroorzaakt? Moslims zijn in de verdediging gedwongen en proberen de aanval van de agressor af te slaan. … Wie beweert dat moslims achterlijk zijn? Ze mogen achtergesteld zijn in de zin van technologische vooruitgang, maar wie zegt dat dat de criteria zijn voor de mensheid?”

De video-compilatie van MEMRI werd vervolgens gepost op YouTube en verspreidde zich als een virus via talloze anti-Moslim weblogs. Vanuit het niets werd Wafa Sultan een ster, die goed paste in het plaatje van de onderdrukte Moslima die “eindelijk” voor haar rechten opkwam en de strijd aanbond met de Islam. Sultan maakte als een volmaakte oplichter vervolgens gebruik van het succes door met een verhaal te komen over het opgroeien in de donkere dagen in de barbaarse “Islamstaat” Syrië. “Als een Arabische vrouw die geleden heeft onder dertig jaar Islamitische Sharia, is het duidelijk voor mij dat de politieke ideologie van de Islam en Sharia onvermoeid bestreden moeten worden door de westerse beschaving om te voorkomen dat het wordt toegepast in een vrije maatschappij.” (2)

Maar Syrië was (en is) geen Islamstaat. In tegendeel, Syrië werd in die tijd geregeerd door de dictator Hafiz al-Assad van de seculiere Arabisch nationalistische en socialistische Ba’ath partij, die juist een fervent tegenstander was van moslimfundamentalisme en Sharia. Toevallig zijn Sultan en al-Assad beiden afkomstig uit de bevoorrechte sekte van de Alawis. Het verhaal wordt nog absurder in de wetenschap dat al-Assad 20.000 dorpelingen in Hama, Syrië vermoordde vanwege hun banden met het Moslimbroederschap. En bovendien, hoe kan het zijn dat een vrouw afstudeert in de psychiatrie aan de Universiteit van Aleppo in een land waar de Sharia vrouwen onderdrukt?

Een ander verhaal dat haar ontmaskert als een leugenaar gaat over de bewering dat zij in 1979 getuige was van de moord op haar professor door moslimterroristen in de collegezaal van haar universiteit. Andere bronnen bevestigen dat er in die tijd een professor is vermoord, maar niet in de nabijheid van de universiteit. Niemand van de universiteit kan de beweringen van Sultan bevestigen. Bovendien zegt een andere Syrische immigrant juist dat de universiteiten indertijd zwaar bewaakt werden door de veiligheidstroepen van de regering gezien de politieke onrust van die tijd. Sultan’s beweringen kunnen niet door feiten worden gestaafd.

Dus waarom vertelt Wafa Sultan deze verzinsels, halve waarheden en leugens? Haar ware motief is volgens critici geld. Eind jaren 80 kwam Wafa Sultan met haar man op een toeristenvisum naar Californië en verbleven jaren illegaal in de VS. Dankzij de medewerking van een Mexicaanse landarbeider maakte de Sultans gebruik van de amnestieregeling voor boeren onder het voorwendsel dat zij al vier jaren in de landbouw hadden gewerkt. Zo kregen zij een Green Card voor permanent verblijf in de VS. Volgens getuigen leefden de Sultans in bittere armoede en werkte Wafa Sultan onder andere in een pizzeria. Wafa Sultan weigert op deze verklaringen in te gaan.

Rond 2005 begint ze met haar toespraken. Volgens Rabbi Stephen Julius Stein van Wilshire Boulevard Temple in Los Angeles, die een fundraiser bezocht van een lokale joodse organisatie, was het duidelijk dat “enige vooruitgang in de moslimwereld helemaal niet interessant was voor Sultan.” De Rabbi meldde ook dat Judea Pearl, vader van de vermoorde journalist Daniel Pearl (3), aanwezig was en kritiek uitte op Sultans aanname dat de Koran alleen maar bestaat uit verzen over kwaadaardigheid en onderdrukking. Pearl antwoordde door te stellen, dat er ook verzen over vrede in staan, die voorstanders van de Islam zien als het ware doel van de godsdienst. Volgens Pearl zijn de verzen over oorlog en brutaliteit niet meer dan “culturele bagage”, vergelijkbaar met exact dezelfde verzen in de Torah. Stein vervolgt “Sultans buitensporige, niet-verdedigbare opmerkingen tijdens de fundraiser en haar nalaten te wijzen op de belangrijke voortdurende pogingen van het Islamitische Centrum van Zuid-Californië de culturele kloof tussen de twee groepen te overbruggen, waren een belediging voor alle Moslims en Joden in Los Angeles en het hele land. En dat was één reden waarom ik voortijdig de zaal heb verlaten.”

Een oplichter, die met halve waarheden en hele leugens de haat tegen moslims bevordert en van zichzelf vertelt dat ze niet gelooft in de Islam, maar wel dat ze een moslim is èn atheïst. Tijdens een toespraak in een synagoge in New York zegt ze: “Ik geloof dat koning Abdullah (van Saudiarabië) de Islam kan veranderen, maar je moet druk op hem uitoefenen om dat te bereiken, op dezelfde manier als er druk op Japan werd uitgeoefend”. “Met atoombommen?”, vraagt iemand in de zaal. “Ja. Op een zeker moment zal het Westen dat moeten doen.” Aan het einde van haar toespraak maakt ze voor een atheïst de merkwaardige afsluiter “God bless you and God bless America.”

Ze verdeelt moslims in drie groepen, de meerderheid onwetend over de ware leer van de Islam (80%), grote groepen die Taqiyyah beoefenen en een kleine progressieve minderheid die geen enkele invloed heeft. Allemaal keurig ingedeeld op een manier die gebruikelijk is in extreemrechtse kringen. “De Islam infiltreert onze natie en u doet er niets aan!” Ze citeert veelvuldig Geert Wilders: “Islam is geen godsdienst” en roept haar publiek op politiek actief te worden en grote druk uit te oefenen, net zoals tegen het nazisme en de Japanse cultuur. “Ik kan niet voorspellen wat dat zou moeten zijn, maar u begrijpt wat ik bedoel, ik hoef dat niet te zeggen.”

Sultan: “Weet u, Geert Wilders heeft gezegd dat wanneer hij de (volgende) minster president wordt van Nederland hij de Koran zal verbieden. Ik bewonder hem daarom.”

Noten:


(1) De MEMRI compilatievideo is door YouTube verwijderd “due to terms of violation”. Er is wel een volledige vertaalde transcriptie van de discussie tussen Sultan en Al-Khouly.


(2) “As an Arab woman who suffered for three decades living under Islamic Sharia, it is clear to me that Islam’s political ideology and Sharia must be fought relentlessly by Western civilization to prevent its application in a free society.” Obstacles in liberating Islam, in Hudson New York, een neoconservatieve website, 3 september 2009


(3) David Pearl was een Amerikaanse journalist die begin 2002 is vermoord door Pakistaanse terroristen.

Bronnen:

Pamela Geller’s: Atlas Shrugs

In Focus: Wafa Sultan: Reformist or Opportunist

Loonwatch: Wafa Sultan: A Poseur Playing off of Ignorance to Further Hate

Boekspreking in de NRC van Wafa Sultan: A God Who Hates.

Over wltrrr

No, I'm not Walter Benjamin. But I am interested in current affairs, framing, populism, spin. Also looking for more sarcasm, parodies and satire, politics, art. Alter ego of @wvdc
Dit bericht werd geplaatst in Media, Politiek, PVV en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Vrienden van Geert Wilders: Wafa Sultan

  1. Pingback: Tweets that mention Vrienden van Geert Wilders: Wafa Sultan | wltrrr -- Topsy.com

Reacties zijn welkom

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s