Newt Gingrich, Islamofobie en Cordoba House


Dit artikel verscheen eerder op vkblog, 28 augustus 2010

Newt Gingrich en Geert Wilders zijn door Stop islamization of America (SIAO) van onder andere Pamela Geller uitgenodigd een toespraak te houden vlakbij de locatie waar Cordoba House, een Islamitisch cultureel centrum, gepland wordt, waarvoor de stad New York onlangs toestemming heeft verleend. Tegenstanders van het bouwproject, twee straten verwijderd van 9/11 Ground Zero, zien dit plan als symbool van de Islamisering en als belediging van de nabestaanden van 9/11.

Wilders noemt het een “megamoskee” en volgens Gingrich en Geller is het geplande Islamitische culturele centrum een “overwinningsmoskee”, om de overwinning van moslims op de Twin Towers te vieren. Hij argumenteert dat Córdoba het symbool is voor Islamitische verovering omdat Moslims in de Spaanse stad op de plaats van een Christelijke kerk een moskee bouwden. Ook Geller noemt dit als argument.

Gelukkig weten wij dat Gingrich noch Geller gekwalificeerde historici zijn.

Córdoba was en is voor velen een symbool. De stad is al in de Romeinse tijd een belangrijk centrum en was rond het begin van onze jaartelling de hoofdstad van Hispania Ulterior. Voor Islamitische historici is Córdoba vooral het symbool van overwinning van Moslims op Moslims, niet op Christenen. In 711 werd Córdoba veroverd door de Moren en werd lange tijd gekenmerkt door instabiliteit. Tussen 716 en 747 waren er 19 verschillende krijgsheren die de stad bestuurden. In 758 wordt Córdoba de hoofdstad van het Emiraat van Córdoba en vanaf 912 het machtige Kalifaat van Córdoba.

Op de plaats van de moskee stond inderdaad eerst een Visigothische kerk. Die was gebouwd op de plaats van een Romeinse tempel. De bouw van de moskee begint in 784 en pas rond 987 bereikt het complex de huidige omvang. De moskee, Mezquita, is met 23.000 m2 de op twee na grootste ter wereld. Volgens Islamitische historici uit de 10e eeuw werd de kathedraal van Cordoba door de Christelijke gemeenschap verkocht en bouwden zij een nieuwe kathedraal aan de rand van de stad. Volgens sommige historici werd de kerk aanvankelijk voor de helft verkocht aan de Islamitische gemeenschap. Later werd onder druk de andere helft verkocht.

Córdoba was rond het jaar 1000 de grootste stad van de wereld met bijna een half miljoen inwoners. Het was het financiële, economische en intellectuele centrum en had de grootste bibliotheek ter wereld. Er was in die periode betrekkelijke godsdienstvrijheid, maar veel Christenen bekeerden zich vrijwillig tot de Islam. Desondanks bleven verschillende geloven naast elkaar bestaan en was Córdoba een belangrijk intellectueel, multicultureel en interreligieus centrum.

Daarin kwam pas verandering in 1148 nadat de Almohaden vanuit de Mahgreb Córdoba veroverden en na eeuwen van vreedzame coëxistentie dhimmies, met name Joden en in mindere mate ook Christenen, werden vervolgd. Men kreeg de keus tussen bekering tot de Islam, de dood of verbanning. De Joodse filosoof en arts Maimonides is geboren in die tijd in Córdoba. Zijn familie koos voor verbanning en vestigde zich na omzwervingen in Fez in Marokko, waar hij aan de universiteit studeerde. Later vestigde Maimonides zich in Egypte waar hij zijn belangrijkste werken schreef.

In 1031 kwam een einde aan de bloeiperiode en verdween het Kalifaat van Córdoba. Córdoba bleef een belangrijk centrum tot in de 17e eeuw. In 1236 wordt de stad ingenomen door Ferdinand III en het hoofdgebouw van de moskee ingewijd als kathedraal. In de eeuwen daarna wordt het complex steeds weer aangepast. De minaret doet nog steeds dienst als klokketoren. In 1412 worden de laatste Moren de stad uitgezet. Van de moskee zijn de zuilen het bekendst, maar 400 van de oorspronkelijke 1200 werden verwijderd. In 1523 gaf Karel V toestemming de kathedraal te verbouwen, maar beklaagde zich toen hij het resultaat zag. “U hebt iets gebouwd dat u of anderen overal gebouwd hadden kunnen hebben, maar u hebt iets verwoest wat uniek was in de wereld.”

De naam Cordoba House is dus perfect gekozen. Een Islamitisch cultureel centrum in een Christelijke stad met een grote Joodse gemeenschap als plaats voor interreligieuze samenwerking, het hedendaagse New York net als Córdoba ruim duizend jaar geleden. Gingrich, net als Geller en Wilders, willen ons doen geloven dat de Moslims ons stiekem uitlachen, omdat de naam Cordoba een geheimzinnige code zou zijn voor verovering of overwinning van de Islam.

De naam is echter terecht gekozen, omdat het verwijst naar een bloeiperiode in de middeleeuwen, toen Córdoba het symbool was voor verdraagzaamheid en samenwerking tussen verschillende geloofsgroepen en in die tijd de bibliotheek van Cordoba de vrijheid bood aan studenten en wetenschappers, Christelijk, Joods en Moslims, naast elkaar te studeren en zich te verdiepen.

Geloof populistische Islamofobe politici als Gingrich en Wilders niet. Ze zijn niet in staat tot of geïnteresseerd in interreligieuze samenwerking en ook niet in vreedzame coëxistentie. Ze vervormen de geschiedenis aan de hand van hun eigen politieke agenda. Zij zien de wereld als een eeuwigdurend strijdtoneel tussen goed en slecht (na de communisten, nu de moslims) ter bevrediging van hun eigen politieke honger naar macht. Zelfs de slachtoffers en nabestaanden van 9/11 worden door hen hiervoor misbruikt.

Bronnen:

Delen van dit artikel zijn overgenomen en vertaald uit Professor Newt’s Distorted History Lesson, door Got Medieval, 2 augustus 2010

Wikipedia over Córdoba. De afbeelding van de Mezquita is van Timor Espallargas (Creative Commons)

Catholic Encyclopedia. De Engelse online-versie geeft ook toegang tot eerdere edities. In de 1917 editie staat over Córdoba:”In 786 the Arab caliph, Abd-er Rahman I, began the construction of the great mosque of Cordova, now the cathedral, and compelled many Christians to take part in the preparation of the site and foundations. Though they suffered many vexations, the Christians continued to enjoy freedom of worship, and this tolerant attitude of the ameers seduced not a few Christians from their original allegiance. Both Christians and Arabs co-operated at this time to make Cordova a flourishing city, the elegant refinement of which was unequalled in Europe.” …

… en even verderop: “In 962 Abd-er Rahman III was succeeded by his son Al-Hakim. Owing to the peace which the Christians of Cordova then enjoyed […] the citizens of Cordova, Arabs, Christians, and Jews, enjoyed so high a degree of literary culture that the city was known as the New Athens. From all quarters came students eager to drink at its founts of knowledge. Among the men afterwards famous who studied at Cordova were the scholarly monk Gerbert, destined to sit on the Chair of Peter as Sylvester II (999-1003), the Jewish rabbis Moses and Maimonides, and the famous Spanish-Arabian commentator on Aristotle, Averroes.”

Advertenties

Over wltrrr

No, I'm not Walter Benjamin. But I am interested in current affairs, framing, populism, spin. Also looking for more sarcasm, parodies and satire, politics, art. Alter ego of @wvdc
Dit bericht werd geplaatst in Media, Politiek en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Reacties zijn welkom

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s