Terugblik op 2013: ‘de nieuwste trends’ (sic)


2013 was een enerverend jaar met allerlei nieuwe, verrassende ontwikkelingen. De zorg werd onbetaalbaar, we werden voortdurend afgeluisterd, de dictator Brussel nam alles af, racisme was heel normaal, alles kleurde Oranje, vervelende reclame’s bleken een hit, het weeralarm bleek aan te slaan, jezelf fotograferen was in, haat en complot tegen betaling kon, demonstreren voor foute motieven mocht, de mobiliteitsbubble werd alsmaar groter, debatteren zonder inhoud was het helemaal en meer leegstand was goed voor de economie. Om maar wat te noemen. Hieronder gaan we in op de meest opvallende trends van het afgelopen jaar en mogelijke trends voor het komende jaar.

Zorghysterie

pleisterHet thema van het afgelopen jaar was onze zorg en wat dat wel niet gaat kosten. Vroeger had je een ziekenfonds met dekking voor iedereen. Tegenwoordig zijn er talloze commerciële aanbieders van zorgverzekeringen die concurreren om de gunst van cliënten. En met succes. Zo krijg je bij de goedkoopste polis met een zo hoog mogelijk eigen risico een gratis tablet om spelletjes te spelen en te internetten. De verwachting is dat de zorgkosten in de toekomst ook iedere tien jaar zullen verdubbelen om de markt draaiende te houden en dat 90% van de beroepsbevolking in 2050 in de zorg zal werken. Onbetaald, want arbeid kost geld.

Feind hört mit

telephoneVrijwel dagelijks werden we bestookt door berichten dat de NSA, het Amerikaanse agentschap dat een onbekende hoeveelheid dataverkeer opslaat zonder dat iemand erom vroeg, alles maar dan ook echt alles van ons afluistert. Nou ja, dat laatste weten we dus niet zeker, want het is geheim. De AIVD vermeldde vol trots dat de Amerikanen erg onder de indruk waren van de Nederlandse afluisterpraktijken. Nederland staat al jaren eenzaam bovenaan de ranglijsten als het gaat om bespioneren van burgers. Toch weten onze kritische media de aandacht af te leiden naar al die spionerende buitenlanden en hoor je gelukkig alleen maar over spionage door vreemde mogendheden en mogelijke vijanden.

Gezelligheidsracisme

zwartepietHelemaal top dit jaar is het gezelligheidsracisme, breed uitgedragen door bekende Nederlanders die via de omroep of commerciële zenders hun intellectueel vermogen met ons delen. Zo was er Gordon die een meneer met een Chinees uiterlijk grappend aansprak met zijn traditioneel-Nederlandse numerieke bestelling bij de afhaalchinees om de hoek. En daar waren de bekende voetbal-en-televisiepersoonlijkheden die hun homofobie mochten etaleren. Vooral voor de Telegraaf was het een goed jaar, nog nooit haalde men zoveel slecht-geschreven haatdragende reacties op. Ook was er een hit op Facebook waar men voor het behoud van zwarte piet mocht stemmen en critici van deze koloniale, commerciële folklore voor kinderen voor landverrader, neger en aap mocht uitmaken.

Roofadel bejubelen

kroonHet was een druk jaar voor onze koninklijke familie. Tot grote vreugde van de roddelpers raakte eerder een familielid in coma, dit jaar was er een troonsafstand en een opvolging en we hebben nu een Argentijnse koningin die veel ervaring heeft in het bankwezen. Er waren nog wat akkefietjes met ex-en en belastingparadijzen, maar soit. Het volk werd verrast met een ‘gratis’ droomboek waarin bekende Nederlanders vrijwillige inzendingen van onbekende Nederlanders voor veel geld mochten doorverkopen. En de NOS heeft tegenwoordig een heuse afdeling ‘koninklijk huis’, waar bij gebrek aan Nederlandse input men ook wel eens de Britse royalty mag bekijken. En naar Brits voorbeeld verwachten we dat de jongste generatie van het koningshuis breeduit in de media zal gaan optreden.

Reclameterreur

reclameEr was ooit een reclamecommissie waar een klacht nog wel eens wat opleverde. Tegenwoordig is consumenten intimideren en irriteren een absolute must. Hoe irritanter de reclame, hoe beter, want veel klachten betekent veel aandacht. Dankzij de liberalisering van sociale verworvenheden mogen bedrijven gesubsidieerd elkaar via de media de tent uitvechten om potentiële klanten te binden aan hun vaak ondeugdelijke producten. Heel hip zijn afbeeldingen van personen die hysterisch worden als ze appelsap met prik drinken of gaan schreeuwen als ze schoenen kunnen kopen of met een auto waaghalzerig iets kapot kunnen rijden. Populair zijn ook reclameboodschappen voor producten met ingewikkelde wetenschappelijke profielen, die goed aanslaan omdat die met een zogende baby of een enigszins blote vrouw in beeld worden gebracht.

Weeralarmisme

snowflakeVroeger ging het regenen of scheen de zon. Een blik in de lucht was vaak al voldoende. Tegenwoordig hebben we apps met radarbeelden en weercode’s van groen (niks aan de hand, saai) tot rood (windkracht 9+ of meerdere dagen achter elkaar +35ºC). Naar schatting 2% van onze tijd gaat op aan het verwerken van weerberichten. In de nabije toekomst zullen ouders hun kinderen vertellen: “Trek je jack aan, want het wordt weercode oranje.” Binnenkort zal het weer ook aan benchmarks worden onderworpen. Ieder +1% afwijking van de voorspelling zal een dramatische kleurverschuiving opleveren waarvan men hoopt dat er een enorme signaalwerking vanuit zal gaan. Nu is het wachten op innovatieve ondernemers die hiermee allerlei producten en diensten gaan aanbieden, waarvan je zeker weet dat je er niks aan hebt, want vertrouwen is goed voor de economie.

Eindeloos jezelf fotograferen

mirroredOok helemaal hip is radicaal hedonisme en narcisme-extremisme, mede dankzij een steeds kritieklozer medialandschap en een sociale netwerkverslaving van epidemische omvang. ‘Selfie’ werd door Nederlanders gekozen als woord van het jaar. Bedoeld wordt jezelf met of zonder bijlagen fotograferen en dat delen met de rest van de wereld. Het gevolg is dat de miljarden die zijn geïnvesteerd in frequenties en bandbreedte de komende duizend jaar onvoldoende zullen blijken te zijn om de biljoenen afbeeldingen en video’s nog te kunnen verwerken. De sociaal-psychologische gevolgen van deze ontwikkelingen zijn nog niet berekend. Maar de mens is inventief dus er zal wel een app voor eventuele problemen gevonden worden waarvan men graag betaalt. Belofte maakt immers schuld.

Betalen-om-verder-te-lezen onzin

lockBetrekkelijk nieuw dit jaar is de enorm groeiende populariteit van het gebruik van obscure websites als zelfbenoemde betrouwbare bron. Onderzoek toont aan dat de helft van de bevolking binnen 15 jaar bekeerd zal zijn tot truther en dan heel democratisch de politiek alleen nog maar over samenzweringen en onheilstijdingen debatteert. Een geschenk uit de hemel voor de media om eindelijk de hele dag naast teleshopping en astro-tv ook lekker uit te pakken met complotten. Ook hobbyïsten voelen zich aangesproken en zien persoonlijke groeikansen voor het aanbieden van fantastische, racistisch gefundeerde pseudo-wetenschap tegen betaling. E-commerce heeft deze kansen nog niet echt ontdekt, maar dat lijkt ons een kwestie van tijd, gezien de onuitputtelijke behoefte aan onzin onder de bevolking.

Thee drinken met extreemrechts

theepotNieuw met stip is het gedogen van antisemitisme en homofobie zolang dit maar een hoger doel dient zoals het vernietigen van het monster Brussel of het verbieden van een boek of een geloof. Of het oproepen tot deportatie of het afnemen van burgerrechten van minderheden. Tegenwoordig mogen neonazi’s zoals de NVU weer ongehinderd reclame maken aan de rand van evenementen waar de populairste partij van Nederland boeroepers aanmoedigt en stickers uitdeelt. Het Binnenhof mag als zetel en postadres gelden voor haatcampagne’s van individuele partijen en publieke middelen mogen royaal besteed worden aan onderzoeken waarvan de gewenste uitkomst al lang bekend is. De vreemdelingenhaat slaat aan en biedt allerlei politieke mogelijkheden, waarvan we dachten dat die nooit meer zouden terugkomen.

Mobiliteitsinfarctsverduurzaming

file_vormingEen jaarlijks terugkerend fenomeen zijn de perikelen rond bereikbaarheid qua vervoer en transport. Bij wat motregen valt al snel de helft van het openbaar vervoer uit en zijn er honderden kilometers file. Nog niemand heeft uitgerekend hoeveel deze vervuilende onzinnigheid de samenleving en de belastingbetaler kost. De economie schijnt erbij gebaat te zijn, maar gezien de stijgende werkeloosheid en de snelle toename van het aantal faillissementen is het twijfelachtig of nog meer asfalt en nog snellere auto’s ook echt helpen. Tenzij je straks als werkeloze een auto cadeau krijgt om de hele dag zinloos heen en weer te rijden om de economie te stimuleren.

Feitenloos debatteren

factfreeHeel trending is het discussiëren onder niet-ingewijden over ingewikkelde maatschappelijke onderwerpen. Een mening hebben is tegenwoordig veel meer waard dan kennis van zaken. Aan de Universiteit van Leiden kun je zelfs promoveren op een mening zonder wetenschap. Vooral tegenstanders in het debat ongegeneerd schofferen of uitschelden doet het waanzinnig goed bij het grote publiek. Herhaling van boosheid gaat erin als zoete koek. Een plus is als je er dan ook nog verzorgd en/of uitdagend uitziet en goed kunt ar-ti-cu-le-ren. Je bent een echte winnaar als je met veel verbaal geweld de grootst mogelijke onzin kunt verkondigen en daarmee enorm veel reacties kunt uitlokken. En je bent een echte topper als je dat allemaal voor elkaar weet te krijgen zonder noemenswaardige economische of maatschappelijke prestaties. Dan staan de talk shows te dringen om jouw bijdrage.

Leegstandsontwikkeling

empty-houseVoor ondernemers is het ontwikkelen van leegstand bijzonder aantrekkelijk geworden. Je bent met een paar leegstaande gebouwen al snel miljonair vanwege alle fiscale voordelen die de ondernemerszin prikkelen. Er staat al bijna 15 miljoen m2 kantoorruimte leeg en ook het aantal leegstaande winkels blijft groeien. Dankzij de economische crisis liggen veel bouwprojecten stil en blijft grond braak liggen, wat enorm helpt bij het slopen van lokale overheden. Maar er is ook hoop. Er wordt weer nieuwe leegstand bijgebouwd, want er is nog steeds vraag en er zijn voldoende bestuurders met teveel geld die op zoek zijn naar goede investeringen.

Andere opmerkelijke trends van het afgelopen jaar zijn Meehuiltelevisie, Zelfverrijkingsplanning en Moslims-pesten-met-goede-bedoelingen. Wellicht komen die aan de orde bij de Voorspellingen voor 2014.

Heb je ook een trend waargenomen? Post hem dan hieronder.

Over wltrrr

No, I'm not Walter Benjamin. But I am interested in current affairs, framing, populism, spin. Also looking for more sarcasm, parodies and satire, politics, art. Alter ego of @wvdc
Dit bericht werd geplaatst in Media, Politiek en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Terugblik op 2013: ‘de nieuwste trends’ (sic)

  1. Arjan Fernhout zegt:

    Alas … https://www.youtube.com/watch?v=8dFFO2z6gXg Natuurlijk wel weer een goed geschrift, wltrrr

  2. joost tibosch sr zegt:

    Slechts één ding: heb ruim 40 jaar Klaaservaring in een pas halve eeuw zwart-witte Nederlandse maatschappij. Heb alleen maar ervaren dat Sinterklaas tot steeds meer zwart en wit plezier aanleiding gaf, natuurlijk voor kinderen, maar ook voor volwassenen. En zal je met mijn zwarte vrienden niet voor “landverrader, neger en aap” uitmaken, omdat we al lang niet meer in de blanke 50er jaren van de vorige eeuw verkeren, hoe sterk sommige Nederlanders, ook zwarte in zelfbeklag, daar naar terug mogen verlangen.

Reacties zijn welkom

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s