Racisme is een feest


Vanochtend werden we door de Volkskrant getrakteerd op een opiniestuk van Jan Visser, auteur van het geruchtmakende boek ‘Herkenbaar anders: het CDA 2.0’ dat verscheen in 2011, toen het CDA nog dacht extreemrechts te kunnen gedogen en waar tot dusver geen enkele recensie over is verschenen. Hij schijnt ook nog kandidaat te zijn geweest voor het voorzitterschap van het CDA. Visser haakt vandaag in op de brede maatschappelijke discussie over onze racistische volkstraditie in de vorm van Zwarte Piet. Volgens hem is er geen sprake van racisme en heeft slavernij in Nederland nooit bestaan. Visser noemt Zwarte Piet geen teken van discriminatie maar juist van integratie. De enige die tegen Zwarte Piet zijn zijn de gekleurde Nederlanders die nog meer racisme over zich uit roepen door tegen Zwarte Piet te zijn, zo is de opvatting van Visser. De laatste Nederlander die een Nobelprijs won was de tot Nederlander genaturaliseerde Russische wetenschapper, Andre Geim, die zich na zijn prijs snel uit de voeten maakte omdat in Nederland “het oude Germaanse universiteitssysteem nog in stand gehouden wordt.” Maar tegenwoordig is iedereen wetenschapper, dus ook meneer Visser.

Visser ruilde in 2004 de kansel — hij was prediker in Maassluis — voor het wethouderschap wat zelfs binnen het CDA destijds veel opzien baarde, althans volgens de publicaties van het CDA. Het is op zijn minst opzienbarend als je de opvattingen van meneer leest. “Er is ook geen enkele familie in Nederland die zich schuldig gemaakt heeft aan het houden van slaven in Nederland.” Want, zo stelt hij, slavernij kwam in Nederland zelf niet voor, alleen in onze buitenlandse handel en in de koloniën, maar geen Nederlander was daar ooit bij betrokken. “De slavernij-gedachte is geïmporteerde discriminatie” vervolgt hij en noemt Zwarte Piet “integratie van eigen bodem”, want echt iedereen kan Zwarte Piet zijn, ook de gekleurde mens. “De emancipatie die Zwarte Piet als personage heeft meegemaakt, is heel opmerkelijk. Van het stereotype ‘negerpage’ is hij veranderd in een administratieve, logistieke en leidinggevende persoonlijkheid binnen de feest-entourage.” Ineens komen de beelden van het historische CDA-congres weer terug, waar feestelijk met gekleurde papiertjes voor en tegen het collaboreren met Wilders werd gezwaaid.

Afgezien van het feit dat Visser zichzelf tegenspreekt is die laatste zin ook opmerkelijk omdat in Nederland feestartikelen worden verkocht die inhaken op zulke stereotiepen. Zo kun je het kostuum ‘Zwarte Vette Lapdancer Hee Swa Kostuum’ kopen of stickers met ‘Behoud Zwarte Piet’ bestellen om andere te pesten; dat is natuurlijk allemaal bedoeld om de integratie te bevorderen. Er zijn intussen talloze Facebook pagina’s die oproepen winkels te boycotten en critici te deporteren, verminken of vermoorden, die af willen van de ‘eeuwenoude’ traditie die wordt bedreigd door ‘niet-oorspronkelijke Nederlanders’. Feit is dat Nederland als een van de laatste westerse landen slavernij afschafte in 1863, maar pas in 1910 de laatste uitwassen daarvan in Nederlands Indië. Velen beseffen zich ook niet dat we nog geen eeuw stemrecht hebben, of dat we vrouwen- en homorechten te danken hebben aan klein maar hardnekkig verzet. Tegenwoordig is onrecht pas onrecht als de meerderheid dat ook vindt na een steekproef onder de bevolking. Tot die tijd heb je als minderheid gewoon pech, maar dat heb je dan waarschijnlijk aan jezelf en je afkomst te danken.

commercieelracisme

Eerst koopman, dan dominee.

Dit stukje verscheen eerder op Krapuul, 13 oktober 2014

Over wltrrr

No, I'm not Walter Benjamin. But I am interested in current affairs, framing, populism, spin. Also looking for more sarcasm, parodies and satire, politics, art. Alter ego of @wvdc
Dit bericht werd geplaatst in Cultuur, Media en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Racisme is een feest

  1. joost tibosch sr zegt:

    Een grote nodige en terechte openbare discussie tegen alle nog resterende racisme is zomaar ineens een openbare discussie geworden over de verkleedpartij van een kinderfeest. We weten toch nog dat dat omwille van onze gekleurde kleinen ën om hen te verrassen een lekker stiekeme discussie moet zijn van volwassen “Klaasgelovigen”? De grote discussie tegen racisme geldt wat mij betreft met name nu ook de recent ineens weer opgedoken nieuwe Wilderiaanse koloniale uitingen met de “zwartepietenwet”.
    En die openbare discussie begint natuurlijk wel zo vroeg mogelijk in opvoeding en opleiding. De vrienden Sint&Piet kunnen daarbij beslist een positieve rol spelen, zoals ons aller Dieuwertje dat met haar programma’s voor gekleurd jong en oud al jarenlang laat zien. Trouwens zij verdient in deze moeilijke tijden ook best eens een grote pluim!
    PS Moeten gelovigen ook de bekende arme man van de verkleedpartij op het feest van Martinus, die van hem de helft van zijn mantel krijgt afschaffen…. omdat er nog steeds (” zielige”?) armen zijn en wat moet je nou in onze consumptiemaatschappij met armen? Zouden we kinderen daar ook alleen maar mee tegen de haren in strijken? Of hebben we hen ook hierover als volwassenen nog best wat te zeggen?

Reacties zijn welkom

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s