De feestdagen kunnen beginnen


Het nieuwe ding in Nederland is aangifte doen. Je kunt als bekende Nederlander, maar ook als volstrekt onbekende persoon rekenen op aandacht van de media als je bijvoorbeeld aangifte doet tegen personen die demonstreren tegen racisme, omdat je vindt dat jouw blank suprematisme bedreigd wordt door niet-blanken. Het wemelt ondertussen van de neonazistische Facebook-fan pagina’s die hun voorliefde voor rassenwetten, Zwarte Piet als cultureel erfgoed zien en hun dagelijkse bevindingen afwisselen met foto’s van schattige poesjes; zie je wel, het zijn normale mensen dus ze hebben alleen maar goede bedoelingen dus hebben ze gelijk als ze zeggen dat Nederland wordt bedreigd door negers, moslims en communisten. Een volstrekt onbekende persoon deed gisteren aangifte tegen Gario, omdat volgens hem het protest tegen racisme moet worden opgevat als haatzaaien tegen goedbedoelende Nederlanders. Helemaal onbekend was het heerschap overigens niet, want vorig jaar schreef hij via Facebook nog smekend een open sollicitatie naar Pro Patria, het gelegenheidsdemonstratieclubje van identitairen, Zwart Front, NVU, Voorpost, Vlaams Belang en de PVV.

Er was grote publieke verontwaardiging over de veroordeling van een man die een aanrijding had veroorzaakt met drie doden tot gevolg. De rechtbank van Roermond, waar zelfs in achterbuurten massaal VVD wordt gestemd, had beslist dat de man een taakstraf kreeg van 120 uur, omdat hij niet te hard gereden had, geen alcohol of drugs had genuttigd en geen strafblad had. Het was dus niets meer of minder een noodlottig en tragisch ongeval, maar een groot deel van het publiek nam daar geen genoegen mee. Men wil wraak en sommigen bedreigden zelfs nietsvermoedende rechters elders in het land. Het was bovendien een Pool dus dat betekent dat iemand automatisch zwaarder gestraft moest worden, zo is een populaire opvatting. Op sociale media en in de commentaren op nieuwsberichten ging een deel van het volk schuimbekkend helemaal los. De uitspraak was het bewijs dat in Nederland de rechtspraak niet deugt, dat alle rechters lid zijn van D66 en schuldig zijn aan een complot tegen echte Nederlanders die vinden dat bij dit soort overtredingen vierendelen en radbraken de enige juiste straffen zijn.

Mogelijk nog groter was de publieke verontwaardiging dat Nederland zoals de afgelopen jaren was afgesproken het aan Brussel verschuldigde bedrag betaalt en omdat er geld in kas zit wordt het verschuldigde bedrag voor het einde van het jaar overgemaakt. Wilders twitterde dat Dijsselbloem een verrader was, nadat hij eerder had gepleit voor deportatie van asielzoekers in Overloon, die er blijk van gaven volkomen geïntegreerd te zijn door zich te gedragen als dronken voetbalfans. Voor de 96596851ste keer werd door extreemrechtse agitatoren gesmeekt om een volksopstand of een burgeroorlog, gesterkt door alweer een opinieonderzoek waaruit blijkt dat een overweldigende meerderheid in Nederland een godsgruwelijke hekel heeft aan allochtonen. Voor de 87358735ste keer werd geschreeuwd dat men het zat was. In de aanloop naar Sinterklaas wordt het verzonnen verhaal dat moslims de kerstboom willen verbieden alweer afgestoft en bereidt men zich voor op een breed maatschappelijk discussie over de traditionele lol van vuurwerk gooien naar onbekenden en rotjes gestopt in dieren afsteken. De feestdagen kunnen beginnen.

Dit artikel verscheen eerder op Krapuul, 22 november 2014

Over wltrrr

No, I'm not Walter Benjamin. But I am interested in current affairs, framing, populism, spin. Also looking for more sarcasm, parodies and satire, politics, art. Alter ego of @wvdc
Dit bericht werd geplaatst in Cultuur, Media en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op De feestdagen kunnen beginnen

  1. Apenkoning zegt:

    Gezellig juridisch stappen noemden we dat in de tijd dat je voor internet nog moest inbellen.

  2. joost tibosch sr zegt:

    Er zijn twee geboorteverhalen van Jezus, die op oude manier duidelijk maken wat hij voor iemand is. Het eerste zet hem als nieuwe vervolgde Mozes en als “ster van David” tussen de grote joden in. Die “ster”rijst boven een stal, waar hij als baby al buiten de joodse maatschappij terecht komt, Vreemde koningen komen met hun eer en geschenken wel op die baby en ster toe, de joodse Herodes niet.
    Het tweede verhaal legt alle nadruk op de baby tussen de toen geminachte herders. Johannes de Doper wordt in dit verhaal geboren in een feestend zingende joodse familie, Bij de baby in de stal zingen engelen, oude taal om aan te geven dat het leven van de volwassen baby eigenlijk menselijk leven is.
    Zijn wij nou zo weinig creatief om met die oude verhalen het Kerstfeest weer enigszins los te weken uit het commercieel glitterend verworden en overmatig concumptief gedrag? Wellicht kunnen we er na het vuurwerk ook beter het nieuwe jaar mee in. Volgens mij hoeft men de verhalen alleen maar te begrijpen en voor die creativiteit niet eens gelovig te zijn!.

Reacties zijn welkom

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s